„Nem”-ek tartalomjegyzéke
Göd, 2017.12.14.
Ebben az írásban nem fogom „bár”, „de”, „ugyanakkor”, „másfelől”, „ezzel szemben” kötőszavakkal, kifejezésekkel folytatni a tagadásokat, nem írom le, hogy az én vélekedésem szerint hogyan, milyen más értelemben lehet valami mégis igen, ami nem.
Azt sem írom mindig elé, hogy mostani vélekedésem szerint nem, pedig minden egyes tagadás elé ez odaírható, hogy nem tévedhetetlen, nem egyszer s mindenkorra érvénytelen, az általánosítások sem egyetemes érvényűek, hanem a saját mai állásfoglalásom, döntésem. Nem tagadom azt sem, hogy „nem” hitem is hit, nem tudományos-fizikai tapasztalat, mégis erős belső bizonyosság van a tagadásom alatt, ilyen értelemben „megalapozott”.
Nem tartozom többé a katolikus keresztények és a keresztények közé sem, és ma úgy látom, hogy nem volt más választásom, mint így dönteni. Nem tartozom egyetlen vallási közösséghez sem.
Lépésről lépésre arra a belátásra jutottam, hogy a Szentlélek, vagy más égi erő nem szavatolja egyetlen felekezet tanítóinak vagy vezetőinek tévedhetetlenségét sem, nem őrzi meg őket attól, hogy egy-egy kérdésben rosszul, tévesen döntsenek.
Nem lehet egyetlen vallás szent könyvét sem egyenesen Istentől származónak tekinteni, maguk az idézett szövegek önmagukban nem adnak tévedhetetlen választ egyetlen kérdésre sem, nem használhatók önmagukban viták eldöntéséhez.
Nem történelmi tények a mindenható-csodatévő, a természet rendjét esetenként felfüggesztő Isten, Istenek hathatós cselekedeteinek leírásai.
Nem megfellebezhetetlen igazságok az egyes vallások hittételei, amelyek a tapasztalati-tudományos természeti törvényekkel vetekedve, azoknál magasabb rendűen igazak lennének.
Nem tudom más vallások, (csak a kereszténység) tagadásra méltó részleteit felidézni, mert részleteikben nem ismerem azokat, így nem is érintenek elég mélyen ahhoz.
Nem hitelre méltó az isteni Szentháromságról szóló tanítás, valójában tényszerűnek beállított elméleti konstrukció.
Nem történelmi tények a Názáreti Jézus életéről szóló híradások mítikus, költői részletei. Nem szült Mária szűzleányként Istentől fogant gyermeket.
Nem helyes kézzelfogható, a természet rendjét felfüggesztő csodáknak tekinteni a Jézus csodatételeiről szóló leírásokat. Nem keltett életre több napja oszlásnak indult holttesteket.
Jézus tanítását, az emberi közösség és az egyes ember életvezetésére vonatkozó felszólításait nem a halálból való feltámadása hitelesíti, hiszen ő sem tért vissza a tényleges, mindenki másnál visszafordíthatatlan halál állapotából.
Nem állította, ígérte Jézus, hogy a kenyér és bor valóságosan az ő testévé és vérévé válik, és nem is történik ilyen tényszerű átalakulás.
Nem különbözött Mária fogantatása a többi emberétől abban, hogy ő – Isten egyedül rá vonatkozó szabad döntése miatt – mentes maradt volna az áteredő bűntől.
Nem vették fel Jézus anyját Máriát csodálatosan test szerint a mennybe.
A mai keresztény felekezetek nem Jézus tanításának hiteles közvetítői, a történelem folyamán ránk maradt vallási hagyomány és rítus nem tiszta és nem egyértelmű, úgy, ahogy van, nem jézusi.
Nem az egyedül igaz, biztos tudás az ember természetéről az, hogy minden embernek saját, egyedi, örök életű lelke volna és ennek a test halála utáni sorsa üdvösség vagy kárhozat duális alternatíváiban lenne.